کنترل چربی مو سر

موها به صورت طبیعی چربی تولید می‌کنند. این چربی از بافت مو مراقبت کرده و مانع از شکنندگی آن‌ها می‌شود. با این حال اگر چربی موی سر بیش از اندازه شود، دیگر فایده‌ای برای موها ندارد. در اینجا بوده که باید به دنبال یک شامپو کنترل چربی موی سر باشیم.

ما در این مقاله به دنبال آشنایی با دلایل چرب شدن موها هستیم. سپس قصد داریم روش‌های درمان موی چرب را معرفی کنیم تا سلامت موهای شما تضمین شود.

دلایل چرب شدن موها

در پوست سر (Scalp) غددی وجود دارند که موهای ما را مرطوب نگه می‌دارند. اگر این غدد کمتر از میزان معمول فعالیت کنند، موها خشک می‌شوند و در صورتی که فعالیت آن‌ها زیاد شود، موهای چربی خواهیم داشت.

چرب شدن بیش از حد موها مشکلات فراوانی را برای افراد ایجاد می‌کند. اول از همه اینکه پوست سر به شدت به خارش می‌افتد، موها به کف سر می‌چسبند و حالت براقی پیدا می‌کنند. علاوه بر این، نمی‌توان آن‌ها را به درستی حالت داد و احساس کثیفی می‌کنید.

بنابراین باید به سرعت دنبال درمان قطعی چربی موی سر بود، اما قبل از آن می‌خواهیم بدانیم که به چه علتی موها چرب می‌شوند. در این صورت اجتناب از آن‌ها می‌توانیم تا حدودی چربی سر را کاهش دهیم.

استرس

استرس از آن دست عواملی است که روی همه قسمت‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد و موهای شما هم از این قاعده مستثنا نیستند. اضطراب و تنش روی هورمون آندروژن که وظیفه کنترل غدد کف سر را برعهده دارد، تاثیر می‌گذارند.

شستشوی بیش‌ از حد موها

برخلاف باور عموم شستن بیش از حد موها، نه تنها باعث تمیزی نمی‌شود که موها را چرب‌تر هم می‌کند. اگر این سوال برایتان وجود دارد که چگونه این اتفاق رخ می‌دهد، باید بگوییم که با شستن زیاد موها، چربی آن‌ها را از بین می‌برید.

بیشتر بخوانید:  پف زیر چشم چیست و چگونه از شرش خلاص شویم؟

در نتیجه غدد برای جبران چربی از دست رفته، مواد بیشتری ترشح می‌کنند. بنابراین اگر هم نیاز به حمام رفتن دارید بهتر است یا موهای خود را نشویید یا فقط دو بار در هفته شامپو استفاده کنید. باقی دفعات با آب ولرم موها را شستشو دهید.

استفاده از شامپو نادرست

استفاده از شامپوی نامناسب هم می‌تواند روی چربی موها تاثیر بگذارد. بنابراین باید به سراغ خرید شامپو برای از بین بردن چربی موی سر بروید. محصولاتی مانند شامپو مورینگا برای موهای چرب گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

بیماری‌ های پوستی

ابتلا به بیماری‌های پوستی می‌تواند علتی برای چربی موها باشد. درماتیت یکی از مشکلات رایجی بوده که فعالیت غدد سبوم شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود موهایی چرب و شوره‌دار داشته باشید. برای درمان این موضوع حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ژنتیک

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی چربی موها، ژنتیک است. اگر شما به صورت ژنتیکی موهای چربی داشته باشید، با راه‌حل‌های معمول درمان نمی‌شوید. بنابراین باید هم درمان پزشکی دریافت کرده و هم کنار آن از شامپو کنترل چربی موی سر استفاده کنید.

راه های کنترل چربی مو سر

از آن جایی که چربی زیاد موها، باعث زیرش شدید می‌شود؛ بنابراین باید به دنبال راه‌های کنترل آن باشید. در این موضوع درمان چربی موی سر مردان اهمیت بیشتری هم دارد زیرا به طور مستقیم عاملی برای طاسی است.

راه‌های کنترل چربی به دو صورت خانگی و پزشکی بوده که برای درمان دارویی باید نزد پزشک متخصص پوست بروید. این در حالی است که استفاده از محصولات شوینده مناسب و درمان‌های خانگی تا حدودی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

استفاده درست از شامپو

درمان قطعی چربی موی سر سطحی این است که از شامپوی مناسب استفاده کرده و آن را به شکل صحیح روی سر بزنید. شستشوی موها به خودی خود عملی بوده که باید آن را بلد باشید. اول از همه اینکه به ساقه موها شامپو نزنید.

بیشتر بخوانید:  موم دائم چیست؟

کمی شامپو را کف دست ریخته و مستقیما روی ریشه‌ موها بمالید. حالا کمی موها را خیس‌ کرده و به آرامی اما به مدت طولانی موها را ماساژ دهید. برای عملکرد صحیح شامپو، باید حداقل 5 دقیقه موها را ماساژ بدهید.

بعد از آن با آب ولرم موها را کامل شسته تا هیچ شامپویی داخل آن باقی نماند.

انتخاب شامپو مناسب

همانطور که گفتیم استفاده از شامپوی مناسب، راهکار دیگری بوده که مانع از چربی سر می‌شود. برای این کار حتما مشخصات روی بدنه محصول را بخوانید تا یک شامپو کنترل چربی موی سر خریداری کنید. علاوه بر این به صورت مداوم شامپوی خود را تغییر ندهید. این کار هم ممکن است باعث آسیب شود.

رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم غذایی مناسب روش دیگری برای کنترل چربی پوست سر است. کاهش مصرف غذاهای چرب و جایگزین کردن آن با کربوهیدرات و امگا 3 راه مطمئنی برای داشتن موهایی لطیف و ابریشمی است. همچنین روزانه به میزان کافی آب مصرف کنید. این کار نه تنها برای موها مفید است، بلکه روی پوستتان نیز اثرات مثبتی خواهد گذاشت.

استفاده از برس تمیز

برس موهای خود را به صورت منظم بشویید. استفاده از برس کثیف باعث می‌شود تا باکتری‌ها روی پوست سر تجمع کنند. به خصوص اگر موهای چربی دارید، حتما هفته‌ای یک بار برس و شانه خود را بشویید و در معرض آفتاب قرار دهید.

درمان قطعی چربی موی سر چیست؟

اگر به دنبال درمان قطعی چربی موی سر هستید، باید بگوییم که راه‌حل شما تغییر روتین است. اگر همیشه از یک مدل شامپو استفاده می‌کردید و این موضوع باعث چربی موهایتان می‌شد؛ حالا باید شامپوی خود را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید:  روشهای پاکسازی پوست خشک در منزل

علاوه بر شامپو، نرم کننده، ماسک سر و دیگر محصولات پوستی هم باید تغییر کنند. البته بهتر است در هر بار فقط یک محصول را تغییر دهید تا مشکل اصلی را پیدا کنید.

در کنار تغییر محصولات پوستی، باید تغذیه خود را هم تغییر دهید. خوردن سبزیجات و میوه‌ها را افزایش داده و ورزش را در روتین برنامه خود قرار دهید. ورزش به طور مستقیم روی چربی مو تاثیر ندارد اما باعث کاهش استرس می‌شود.

همچنین یک موضوع مهم این است که اگر با درمان‌های خانگی نمی‌توانید مشکل را برطرف کنید، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است علت چربی پوست سر شما موضوعی در داخل بدن باشد.

چه محصولاتی برای کنترل چربی موی سر توصیه می‌شود؟

گفتیم که استفاده از شامپو برای از بین بردن چربی موی سر یک راه موثر است. در ادامه انواع محصولات ایرانی برای درمان موهای چرب را معرفی خواهیم کرد:

  • شامپو مورینگا امو کد 7
  • شامپو ضد ریزش موی چرب سریتا
  • شامپو کنترل چربی موهای رنگ شده لورال
  • شامپو درمان چربی موی سر مردان نیوآ
  • شامپو موی چرب استم سل
  • شامپو حجم دهنده موهای چرب آدرا

سخن پایانی

داشتن موهای چرب بسیار آزاردهنده بوده و می‌توان گفت هیچکسی طرفدار آن نیست. به همین دلیل پیدا کردن درمان چربی موی سر مردان و زنان اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ما در این مقاله شما را با محصولاتی آشنا کردیم که به صورت مستقیم روی کنترل چربی موی سر تاثیر می‌گذارند.

اگر همین الان یک شامپو برای از بین بردن چربی موی سر خریداری کنید، می‌توانید هر چه زودتر مشکل چربی پوست سر خود را برطرف کنید. در این صورت دیگر نیازی به راهکارهای درمانی و پزشکی نخواهید داشت.

مطلب پیشنهادی

روشهای خانگی پاک کردن رنگ مو

[ad_1] روشهای پاک کردن رنگ مو روش سریع و درست پاک کردن رنگ مو در …