مضرات دوش گرفتن زیاد برای پوست و مو | عوارض و فواید هر روز حمام رفتن

در این مطلب قصد بررسی مزایا و هم چنین مضرات دوش گرفتن زیاد را داریم. در صورتی که شما جزءـ آن دسته از افرادی می باشید که به دوش گرفتن علاقه ی زیادی دارید و عدد دفعات دوش گرفتن شما بالاست پیشنهاد می شود این مطلب را دنبال نمایید تا با عوارض حمام زیاد برای پوست و مو آشنا شوید.

زیاد حمام رفتن چه عوارضی دارد؟

علی رغم این که حمام کردن از جمله لذت بخش ترین و هم چنین مفید ترین کارهایی به شمار می رود که می توان انجام داد، انجام مکرر آن می تواند عوارضی و مضراتی را در پی داشته باشد. این مضرات بسته به این که از چه نوع شامپویی سمت شست و شوی موها و بدن خود استفاده می کنید و یا این که از چه دمای آبی سمت شست و شو استفاده می کنید می تواند گوناگون باشد. اما به طور کلی نمی توان مضرات دوش گرفتن بیش از حد را بر روی پوست و موها انکار نمود.

قطعا بخوانید: خرید اینترنتی انواع محصولات مو (شامپو، ماسک مو، کرم مو و…) از سایت نیروان

علت این امر وجود مواد شیمیایی در شامپوها و صابون ها می باشد که سبب از بین بردن آلودگی ها و چربی ها می شود. از بین بردن آلودگی ها و چربی های مضر ایرادی ندارد اما این امر زمانی مشکل به وجود می آورد که چربی های و باکتری های مفید سطح پوست از بین بروند.

علاوه بر این با توجه به این که هنگام استحمام و دوش گرفتن موها و پوست خود را ماساژ می دهید، این ماساژ های بیش از حد نیز می تواند سبب صدمه به پوست شما و همچنین موهای شما شود.

فواید و مضرات دوش گرفتن زیاد

دوش گرفتن زیاد می تواند سبب پاکیزه نمودن پوست بدن و هم چنین افزایش شادی و نشاط پوست گردد. البته همان طور که قبلا ذکر شد، مضرات دوش گرفتن زیاد، انبوه هست؛ به طوری که حتی می توان شرح نمود که “میزان مضرات دوش گرفتن زیاد بیش از مزایای آن می باشد.” از جمله برخی مضرات دوش گرفتن زیاد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خشک شدن پوست
  • صدمه به ناخن ها
  • هدر رفتن آب
  • خشک شدن موها
  • ریزش موها
  • ترک خودن پوست
  • نازک و احساساتی شدن پوست
  • التهاب پوست
  • از بین رفتن باکتری های مفید پوست و در عملکرد بروز انواع عفونت ها در پوست
  • بی‌قدرت شدن دستگاه ایمنی
بیشتر بخوانید:  خواص ماسک انجیر برای پوست + طرز تهیه انواع ماسک انجیر

آیا دوش گرفتن سبب لاغری میشود؟

متخصصان طب سنتی و طب اسلامی عقیده دارند که دوش گرفتن می تواند تاثیری بر لاغری و یا چاقی افراد داشته باشد. برای این که می تواند بلغم بدن را از بین برده و هم چنین اشتها را کاهش دهد. البته این موضوع بستگی به ساعات و دفعات حمام رفتن دارد و در صورتی که قصد لاغری با حمام را دارید، لازم هست روزانه حمام بروید. البته این موضوع عملکرد ی حتمی ندارد و هم چنین مضرات دوش گرفتن زیاد را نیز نمی توان انکار نمود.

ریزش طبیعی مو هنگام شستشو

ریزش مو هنگام شست و شوی آن ها امری طبیعی می باشد و تقریبا در همه ی افراد وجود دارد. البته گاهی اوقات این ریزش بیش از حد طبیعی می باشد که در این دوران لازم هست تا نسبت به رفع آن چاره ای اندیشید. مهم ترین موردی که سبب ریزش موها در هنگام شست و شوی آن ها می شود، شانه کردن و باز کردن گره های آن می باشد.

سمت جلوگیری از ریزش مو شدید در طی این امر لازم هست تا از شانه کردن موها در حمام بپرهیزید اما در صورت نیاز ضروری به شانه کردن نیز می توانید از شونه هایی با دندان های پهن و با دوری استفاده نموده و شانه کردن را از بخت پایین موهای خود ابتدا  نمایید. همچنین لازم هست از بستن استوار موها به خصوص در دوران خیس بودن آن ها بپرهیزید.

سعی کنید کم تر از لوازم حرارتی مشابه سشوار برای خشک کردن موهای خود بهره ببرید. ریزش مو بیش از حد می تواند از جمله مضرات دوش گرفتن زیاد نیز به شمار رود.

بیشتر بخوانید:  ترمیم ژلیش ناخن چگونه است؟

فواید دوش اول صبح

دوش گرفتن اول صبح می تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد که از جمله ی آن ها می توان به افزایش نشاط و سرزندگی اشاره نمود. با توجه به این که در هنگام خواب چربی های ترشح شده روی پوست بیش تر می شود، دوش گرفتن اول صبح می تواند این چربی ها را از روی پوست شما بزداید.

علاوه بر این دوش اول صبح برای افرادی که خلق به ورزش کردن اول صبح دارند بینهایت مفید بوده و می تواند سبب پاکیزه نمودن بدن از عرق ناشی از ورزش بر روی بدن گردد. البته لازم به ذکر هست که از آن جایی که دوش گرفتن سبب از بین بردن چربی پوست می گردد، انجام آن اول صبح برای افرادی که دارای پوست خشکی می باشند کار مناسبی نیست و سبب خشکی بیش تر پوست آن ها در کل روز می شود.

البته سمت کاهش مضرات دوش گرفتن زیاد اول صبح نیز می توان از شست و شوی هر روزه ی موها خودداری نمود و تنها به شست و شوی بدن پرداخت. هم چنین استفاده ی کم تر از مواد شوینده چون شامپو و صابون نیز پیشنهاد می گردد.

دوش آب سرد در زمستان

دوش گرفتن با آب سرد می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد که از جمله ی آن ها می توان به افزایش شادی و نشاط، افزایش متابولیسم بدن، کمک به رفع کبودی و … اشاره نمود.

البته دوش گرفتن با آب سرد می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد. از جمله ی این معایب می توان به این مورد اشاره نمود که دوش آب سرد برای افرادی که سینوزیت و یا آلرژی بالایی نسبت به سرما دارند می تواند مضر واقع گردد.

در رابطه با دوش آب سرد در زمستان نیز می توان شرح نمود که با توجه به سرمای هوا، در صورت خشک نکردن کامل بدن بعد از دوش می تواند منجر به بروز سرماخوردگی در شخص گردد.

بیشتر بخوانید:  فواید ذرت برای رشد و سلامتی پوست و مو

کاهش مضرات دوش گرفتن زیاد

با وجود مضرات دوش گرفتن زیاد برخی از افراد به دلایلی از جمله عرق‌کردن زیاد و یا عوامل دیگر مجبور به دوش گرفتن به دفعات زیاد می باشند. در این صورت لازم هست تا نکاتی را رعایت نمایند تا بتوانند مضرات دوش گرفتن زیاد را به لااقل برسانند. از جمله ی این نکات می توان به عدم شست و شوی موها در هر بار استحمام اشاره نمود.

اغلب دلیل استحمام و دوش گرفتن افراد پاکیزه نمودن سطح بدن می باشد، به همین سمت می توان آب‌کشیدن موها را به چند بار در هفته کاهش داد. از جمله نکات دیگر می توان به عدم طولانی دوش گرفتن و هم چنین عدم دوش گرفتن با آب داغ اشاره نمود.

هم چنین استفاده از شامپوها و صابون های دارای مواد شیمیایی کم تر و همچنین استفاده از آن ها به میزان کم تر می تواند در کاهش مضرات دوش گرفتن زیاد مناسب باشد.

دوش بعد از ورزش

هنگام ورزش کردن معمولا بدن عرق می کند و به سمت از بین بردن عرق بدن، دوش گرفتن پس از ورزش کردن توصیه می شود. در صورت عدم دوش گرفتن پس از عرق کردن، بدن می تواند بوی بدی بدهد و همچنین گرفتار مشکلاتی از قبیل خارش، التهاب و … گردد.

مقایسه ی مضرات دوش گرفتن زیاد و دوش نگرفتن

دوش گرفتن فرآیندی سمت شست و شوی بدن و پاک نمودن انواع آلودگی ها و باکتری ها، چربی و…  از روی سطح پوست و همچنین موها می باشد. عوارض و مضرات دوش نگرفتن کم تر از مضرات دوش گرفتن زیاد نمی باشد.

در صورت عدم دوش گرفتن می توان انتظار تجمع آلودگی ها روی پوست را داشت که این امر می تواند منجر به عوارضی از جمله بوی بد بدن، خارش و التهاب پوست، جوش زدن بدن، بروز انواع لک ها در پوست، چرب شدن پوست، ریزش موها و … گردد.

مطلب پیشنهادی

روشهای خانگی پاک کردن رنگ مو

[ad_1] روشهای پاک کردن رنگ مو روش سریع و درست پاک کردن رنگ مو در …