افزودنی‌های مهم گریس نسوز

افزودنی‌های موجود در ترکیبات گریس‌های نسوز، ویژگی‌های متفاوتی به آن‌ها می‌بخشد و باعث می‌شود که ب نسبت گریس‌های معمولی در مقابل حرارت زیاد و آتش‌سوزی مقاومت بیشتری داشته باشند. این ترکیبات و افزودنی‌ها به شیوه خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند و ترکیب حاصل در نهایت همگن می‌شود تا برای استفاده در عملیات با دمای بالا آماده شود. در این مطلب ترکیبات و محتویات گریس نسوز را معرفی می‌کنیم.

 

تعریف گریس نسوز

روانکارهای مقاوم در برابر آتش (گریس‌های نسوز) بیشترین کاربرد را در صنایعی دارند که سطوحی با درجه حرارت بالا و شعله‌های باز حضور دارند. در سیستم، مایعاتی که دارای نقاط تابش کم هستند، بیشترین خطرات را برای آتش‌سوزی ایجاد می‌کنند و باید گریس را با روان‌کننده‌های مقاوم در برابر آتش که دارای نقاط تابش بالاتری هستند، جایگزین کرد.

در صورت استفاده از خطوط هیدرولیک تحت فشار، داشتن یک مایع با یک نقطه تابش بالا مهم است؛ زیرا نشت‌های کوچک می‌توانند روان‌کننده را به راحتی ذوب کنند. اسپری‌های روان‌کننده بسیار مستعد آتش هستند؛ برای اشتعال، گرمای بسیار کمتری نیاز دارند و می‌توانند به راحتی در مخازن سیال پخش شوند. اگر روانکار به نقطه احتراق خودکار برسد، می‌تواند مشتعل شود. نقطه احتراق دمایی است که در آن آتش‌سوزی پایدار است و به طور معمول چندین درجه (50+) بالاتر از نقطه تابش است. انتخاب روانکار مقاوم در برابر آتش با نقاط فلش بالاتر، خطر آتش‌سوزی و آسیب را کاهش می‌دهد.

مطالب مربوط به گریس پارس شاسی، پارس ماهان، بهران یاقوت سه گریس برتر 1401 را در زیر ببینید.

https://www.gostaresh.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-23/291777-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86

 

بیشتر بخوانید:  با بلیچنگ در خانه در زمان خود صرفه جویی کنید!

مواد تشکیل‌دهنده گریس نسوز

ترکیبات گریس نسوز که قادر به خاموش کردن خود و/یا مقاومت در برابر اشتعال هستند، در صورت تماس با سطوحی که دمای آن‌ها بسیار بالا است، بسیار پایدار عمل می‌کنند. این ترکیبات شامل روغن پایه (که می‌تواند معدنی، گیاهی، – مصنوعی یا ترکیبی باشد)، (2) حداقل یک غلیظ‌کننده گریس، از دسته سولفونات‌های کلسیم و یا صابون‌های مبتنی بر لیتیوم، و (3) آب به عنوان جز اصلی و ضروری ترکیبات است. ترکیبات این گریس خواص مقاومت در برابر آتش را نشان می‌دهد و برای کاربردهایی که دما و بار عملیات بسیار بالا است، بارگذاری ضربه‌ای قابل توجه و یا حضور مقادیر قابل‌توجهی آب، بسیار مناسب هستند. گریس‌های روان‌کننده مقاوم در برابر آتش بی‌خطر هستند و از گریس‌های معمولی سمی‌تر نیستند. در سایت زیر می‌توانید مطالب مربوط به گریس نسوز را بخوانید.

https://www.twinoils.com/news/what-are-fire-resistant-lubricants/

 

افزودنی‌ها و مراحل تهیه گریس نسوز

دستاوردهای علمی برای تهیه گریس نسوز، روشی را برای طراحی ترکیبات آن ارائه می‌دهد که شامل (الف) تهیه روغن پایه و حداقل یک غلیظ‌کننده گریس و ترکیب این اجزا در یک فرآیند که به ترتیب شامل: مخلوط کردن و آسیاب، (ب) افزودن تدریجی آب و مخلوط کردن دوباره، آسیاب (در صورت نیاز)، (ج) اضافه کردن دوباره آب به صورت تدریجی و مخلوط کردن آن با اجزای موجود، (د) به صورت اختیاری افزودن حداقل یک جز افزودنی انتخاب‌شده از گروهی که متشکل از روان‌کننده‌های جامد، عوامل اتصال‌دهنده آب، افزودنی‌های روان‌کننده دیگر و ترکیب و مخلوط کردن و در صورت تمایل آسیاب کردن این اجزای اضافی با اجزای موجود، و (ه) همگن کردن تمام اجزای ترکیب حاصل از مراحل قبل.

بیشتر بخوانید:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

این اختراع همچنین روشی را برای روانکاری یاتاقان‌ها، چرخ‌دنده‌ها، سطوح و سایر اجزای روغن‌کاری شده ارائه می‌دهد که شامل استفاده از ترکیب گریس اختراع حاضر است. ترکیبات گریس این اختراع خواص مقاومت در برابر آتش عالی را نشان می‌دهد و هنوز هم ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی برجسته‌ای برای کاربردهایی که دما و بار بالا هستند، بارگذاری ضربه‌ای قابل توجه و در حضور مقادیر قابل‌توجهی آب دارند. گریس‌های روان‌کننده مقاوم در برابر آتش این اختراع بی‌خطر هستند و سمی‌تر از گریس‌های غیر مقاوم در برابر آتش نیستند.

به طور کلی ترکیبات و مواد افزودنی در گریس نسوز، توانایی خود خاموش شدن دارند و مقاومت در برابر آتش مقاومت می‌کنند. این ترکیبات در تماس با سطوحی با دمای بسیار بالا، پایدار باقی خواهند ماند. این ترکیبات شامل (1) روغن پایه (2) یک غلیظ‌کننده گریس و (3) آب است. افزودنی‌های موجود در گریس نسوز خاصیت منحصربه‌فردی به آن می‌بخشد که باعث می‌شود در مقابل حرارت و آتش بسیار پایدار شود و مقاومت خود را از دست ندهد.

مطلب پیشنهادی

کدام رنگ را برای لباس مردانه انتخاب کنید؟

کدام رنگ را برای لباس مردانه انتخاب کنید؟ اگر شما مانند بسیاری افراد، صبح‌ها که …