تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری

در این مطلب تصمیم تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری را بررسی کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که واش بتن بهتر است یا موزاییک پلیمری تا انتهای این مطلب با باشید و تفاوت موزاییک و واش بتن فرابگیرد.

واش بتن و موزاییک پلیمری هر دو برای کف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخلاف تصور بسیاری از افراد این دو گزینه متفاوت از یکدیگر بوده و علی‌رغم وجود شباهت‌های زیاد هر کدام ویژگی و مزایای منحصر به فرد خود را دارند.

مهمترین تفاوت واش بتن و موزاییک در نحوه تولید و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید است. فرق واش بتن و موزاییک از نظر میزان تقاضا چندان چشمگیر نیست و هر دو محصول تقریبا جزو مصالح پرکاربرد بوده و برای اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته ناگفته نماند که موزاییک پلیمری در مقایسه با موزاییک معمولی از کیفیت و در نتیجه کاربرد بیشتری برخوردار بوده و امروزه بیشتر در کانون توجه قرار دارد.

معرفی کفپوش های واش بتن و موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری و واش بتن هر دو جزو پرکاربردترین کفپوش‌ها به شمار می‌روند و برای کف سازی سازه‌های مختلف کارایی دارند. برای بررسی دقیق‌تر تفاوت موزاییک پلیمری و واش بتن در ابتدا هر کدام از آنها را به صورت مختصر معرفی خواهیم کرد.

واش بتن یک نوع بتن شسته است که از ترکیب سنگدانه‌ها با بتن و مواد افزودنی تولید می‌شود. پس از تولید نیز برای نمایان شدن سنگ دانه‌ها سطح رویی آن ساب می‌خورد. یکی از مهمترین ویژگی‌های واش بتن برخورداری از رنگ‌های طبیعی و جذاب است و به همین دلیل استفاده از آن در سازه‌های مختلف منجر به طبیعی‌تر شدن فضا می‌شود. در حال حاضر تولیدکنندگان این نوع کفپوش را در انواع ساده و تک رنگ نیز تولید می‌کنند.

واش بتن در دو نوع رزینی یا افزودنی دار و بدون افزودنی تولید می‌شود. برای تولید این نوع کفپوش از سیمان و سنگدانه‌های معدنی استفاده می‌شود. البته در واش بتن رزینی علاوه‌بر موارد نام‌برده از روان‌کننده و چسب بتن نیز استفاده می‌شود. از اینرو واش بتن رزینی در برابر فشار و تغییرات دمایی مقاومت و ماندگاری بالایی دارد.

البته ناگفته نماند که واش بتن یک نوع موزاییک است که این روزها برای کف سازی پارکینگ، پیاده‌رو، حیاط و محوطه ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. منتهی این نوع موزاییک در مقایسه با موزاییک‌های معمولی و پلیمری گزینه جدیدتری به شمار می‌رود و به دلیل برخورداری از متریال و فرایند تولید متفاوت از خواص و ویژگی‌های متفاوت‌تری برخوردار است.

موزاییک نیز یک نوع کفپوش است که بر پایه بتن تولید می‌شود و شامل دو نوع موزاییک معمولی و پلیمری است. مهمترین ویژگی قابل ذکر برای این دسته از کفپوش‌ها برخورداری از تراکم بالا است و هر چقدر تراکم محصول بالاتر باشد به همان میزان نیز مقاومت آن در برابر عوامل تخریبی بالاتر می‌رود. این دسته از مصالح ساختمانی به دو روش ویبره‌ای و پرسی متراکم می‌شوند و همانند سرامیک و کاشی در اکثر موارد به صورت پازلی به تولید می‌رسند.

بیشتر بخوانید:  با 6 هتل دو ستاره در تهران آشنا شوید

از ویژگی های دیگر موزاییک پلیمری مقاومت آن در برابر سرمای خیلی شدید و یخبندان ها مثلا تا ۵۰ درجه زیر صفر!!! است. همچنین کفپوش بتنی پلیمری حرارت های بسیار بالا تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد را هم بدون آسیب دیدگی تحمل می کند. دلیل این امر، تراکم بالای بافت موزاییک و جذب آب بسیار بسیار پایین آن (چیزی کمتر از ۳ درصد) است. همین ویژگی باعث می شود موزاییک پلیمری در برابر انقباض و انبساط مقاومت بالایی پیدا کند و در مناطق مختلف آب و هوایی شکننده نباشد.

تفاوت موزاییک پلیمری و واش بتن در چیست؟

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که جهت انتخاب موزاییک پلیمری و واش بتن دچار تردید بوده و انتخاب یکی از این دو گزینه برای شما سخت است، باید تفاوت موزاییک پلیمری و واش بتن را بشناسید.

زیرا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری به شما کمک می‌کند که بر حسب ویژگی‌های پروژه، کفپوش مناسب‌تری انتخاب کنید. زیرا هر کدام از این دو محصول در کنار ویژگی‌های مشترک، از یک سری خصوصیات منحصر‌به‌فرد نیز برخوردار هستند و همین عامل سبب شده است که در شرایط یکسان عملکرد متفاوتی داشته باشند.

به‌عنوان مثال واش بتن بدون افزودنی در مقایسه با موزاییک پلیمری مقاومت خمشی و دمایی کمتری دارد و برای شرایط آب‌و‌هوای معتدل مناسب است. اما موزاییک‌ پلیمری مقاومت دمایی و خمشی بالایی دارد و در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف قابل استفاده است.

به طور کلی مهمترین تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری در مورد زیر خلاصه می‌شود.

  • شکل ظاهری

بارزترین تفاوت موزاییک و واش بتن در شکل ظاهری آنها بوده و از نظر شکل ظاهری کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. تنوع قالب‌ موزاییک‌های پلیمری و معمولی در مقایسه با واش بتن بیشتر است و از این‌رو از طرح‌های متنوع‌تری برخوردار هستند. اما برای تولید واش بتن اغلب از قالب‌های ساده استفاده می‌شود و از نظر شکل ظاهری نیز فقط در دو طرح وجود دارند. دیگر آنکه وجود سنگدانه‌های رنگی و طبیعی در ساختار واش بتن سبب شده است که شکل ظاهری آن نسبت به موزاییک کاملاً متفاوت باشد.

به طور کلی موزاییک از نظر اندازه، ابعاد و نما در مقایسه با واش بتن در اشکال متنوع‌تری وجود دارد. اما واش بتن کاملاً ساده و بدون طرح است، منتهی برخورداری از سنگدانه‌های رنگی طبیعی و جذاب جلوه‌ای طبیعی و خیره کننده‌ای به آن بخشیده است.

  • نحوه تولید
بیشتر بخوانید:  بهترین نژاد های سگ برای هر فردی

دیگر تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری در نحوه تولید آنها است. جهت تولید واش بتن ابتدا متریال اولیه به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و ملات بتنی آماده می‌شود. سپس جهت از بین بردن حباب‌های موجود در بافت ملات، ملات بتنی روی میز ویبره قرار می‌گیرد. در مرحله بعدی برای افزایش استحکام و چسبندگی بین قطعات تشکیل دهنده به آن مواد افزودنی اضافه می‌شود. پس از عمل‌آوری، جهت نمایان شدن سنگدانه‌ها، سطح واش بتن ساب می‌خورد.

برای تولید انواع موزاییک دو روش ویبره‌ای و پرسی وجود دارد که در روش پرسی با استفاده از دستگاه قطعات موزائیک متراکم می‌شوند. در این روش معمولاً میزان فشار بر اساس نوع سنگدانه‌های به کار رفته در تولید موزاییک و همچنین ابعاد آن متغیر است. موزاییک‌هایی که به روش پرسی تولید می‌شوند سطح ناصافی دارند و پس از عمل‌آوری جهت آماده سازی کامل حتماً باید ساب بخورند.

اما در روش ویبره‌‌ای برای تولید موزاییک به صورت ساده و پلیمری ابتدا ملات درون قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود و جهت یکنواخت سازی و ایجاد تراکم در بافت موزاییک، غالب‌ها روی میز ویبره قرار می‌گیرند. در مرحله بعدی قطعات وارد اتاق کیورینگ شده و عمل آوری می‌شوند. سطح موزاییک در این روش پس از عمل آوری کاملاً صاف و صیقل بوده و دیگر به ساب خوردن نیاز ندارد.

  • مشخصات فنی

دیگر تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری در مشخصات فنی آنها مشاهده می‌شود. تفاوت موزاییک پلیمری و واش بتن رزینی چندان زیاد نیست و این دو محصول فقط از نظر وزن با یکدیگر متفاوت هستند. به نحوی که هر یک متر مربع موزاییک ۵۵ کیلوگرم و هر یک متر مربع واش بتن رزینی ۸۰ کیلوگرم وزن دارد. اما به طورکلی نوع و عیار سیمان، فرایند تولید، مقاومت خمشی، مقاومت دمایی و حداقل مقاومت فشاری و سایشی در این دو محصول یکسان است. اما موزاییک پلیمری و واش بتن بدون افزودنی علاوه‌بر وزن از نظر مقاومت خمشی و دمایی و همچنین میزان مقاومت در برابر نفوذ آب نیز با یکدیگر متفاوت بوده و موزاییک پلیمری در مقایسه با واش بتن بدون افزودنی نسبت به آب نفوذ ناپذیرتر بوده و همچنین مقاومت دمایی و خمشی بالاتری دارد.

تفاوت ها موزاییک پلیمری واش بتن رزینی واش بتن بدون افزودنی
نوع سیمان پرتلند تیپ 2 پرتلند تیپ 2 پرتلند تیپ 2
مقاومت خمشی 35 مگاپاسکال 35 مگاپاسکال 24 مگاپاسکال
متریال سیمان پرتلند و افزودنی های پلیمری و سنگدانه های طبیعی سیمان پرتلند و افزودنی های رزینی سیمان پرتلند
مقاومت دمایی بعد از 60 سیکل سرما بدون آسیب بعد از 60 سیکل سرما بدون آسیب بعد از 15 سیکل سرما
فرایند تولید ویبره ای ویبره ای فرچه ای ویبره ای / فرچه ای
مقاومت سایشی میلی متر حداقل طول سایش میلی متر حداقل طول سایش میلی متر حداقل طول سایش
عیار بتن 400 کیلوگرم بر متر مکعب 400 کیلوگرم بر متر مکعب 400 کیلوگرم بر متر مکعب
وزن 55 کیلوگرم 80 کیلوگرم 80 کیلوگرم
درصد نفوذ آب کمتر از 2 درصد وزنی کمتر از 2 درصد وزنی 6 درصد وزنی
بیشتر بخوانید:  معروف ترین عطر و ادکلن های دنیا

مزایای واش بتن نسبت به موزاییک

با توجه به توضیحات ارائه شده در بررسی تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری باید گفت که مهمترین مزیت واش بتن نسبت به موزاییک، شامل موارد زیر است.

  • واش بتن نسبت موزاییک ترکیب و ظاهر طبیعی‌تری دارد و همین عامل سبب شده است که نسبت به آن جلوه طبیعی‌تری را به محیط ببخشد.
  • واش بتن ضد لغزش بوده و برای مکان‌های شیبدار و پر بارش گزینه مناسب‌تری است
  • می‌توان به همراه واش بتن از تجهیزات جانبی نظیر چراغ ال ای دی برای اجرای نورپردازی در بین قطعات استفاده کرد
  • واش بتن رزینی یا افزودنی‌دار در مقایسه با موزاییک معمولی مقاومت دمایی و ماندگاری بیشتری دارد.

مزایای موزاییک پلیمری نسبت به واش بتن

به طور کلی تفاوت چندانی بین موزاییک پلیمری و واش بتن رزینی یا افزودنی دار وجود ندارد و تنها مزیت موزاییک پلیمری نسبت به واش بتون رزینی وزن کم آن است به عبارت دیگر موزاییک پلیمری نسبت به واش بتن وزن کمتری دارد و همین عامل سبب شده است که مراحل نصب و اجرای آن راحت‌تر باشد.

اما موزاییک پلیمری در مقایسه با بتن معمولی مزایای بیشتری دارد و مهمترین آنها شامل موارد زیر است.

  • تراکم بالا
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت و آب
  • مقاومت دمایی بالا
  • قابل استفاده برای شرایط آب و هوایی مختلف
  • مقاومت بالا در برابر سرمازدگی و حریق
  • برخورداری از طرح و اشکال متنوع

سوالات متداول

  1. تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری شامل چه مواردی است؟

فرایند تولید، متریال و وزن واش بتن و موزاییک پلیمری نسبت به یکدیگر متفاوت است.

  1. برای مناطق سردسیر واش بتن مناسب است یا موزاییک پلیمری؟

بهترین کفپوش برای مناطق سرد سیر شامل مواردی است که از تراکم بالایی برخوردار هستند. زیرا در این صورت امکان نفوذ رطوبت و یخ زدگی کم می‌شود. موزاییک پلیمری به دلیل برخورداری از تراکم بالا نسبت به واش بتن معمولی برای مناطق سردسیر انتخاب بهتری است.

  1. چرا در مناطق پربارش و مکان‌های شیبدار از واش بتن استفاده می‌شود؟

زیرا برخلاف موزاییک، واش بتن سطح صاف و لغزنده‌ای ندارد و همین عامل سبب شده است که در مناطق پربارش و لغزنده بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

کدام رنگ را برای لباس مردانه انتخاب کنید؟

کدام رنگ را برای لباس مردانه انتخاب کنید؟ اگر شما مانند بسیاری افراد، صبح‌ها که …