بهترین گیاهان گلخانه ای: گیاهان مناسب برای رشد در گلخانه

پرورش گیاهان در گلخانه می تواند برای باغبان خانه مفید باشد. زیرا نه تنها می توانید گیاهان جدید را که در منطقه شما قابل کشت نیست داشته باشید، بلکه می توانید سریعتر از باغ سبزیجات خود را برداشت کنید و به درآمد برسید. اگرچه گیاهانی که در گلخانه شما بهترین رشد را دارند به شدت به سازه گلخانه شما بستگی دارند.

کنترل محیط زیست با گلخانه ها

گلخانه‌ها به باغبان فرصت منحصربه‌فردی را می‌دهند تا آب و هوا را بدون توجه به آنچه در خارج از گلخانه اتفاق می‌افتد کنترل کنند. در برخی مناطق، داشتن کنترل بهتر به این معنی است که می توانید طیف وسیع تری از گیاهان را پرورش دهید، حتی اگر آنها هرگز به بیرون از خانه نروند. از انعطاف پذیری گلخانه میتوان به این مورد اشاره کرد که در فصول گرم سال میتوان با تجهیزات سرمایشی مانند مه پاش خنک کننده و در فصول سرد سال با تجهیزاتی مانند هیتر گلخانه فضای فارغ از فضای بیرون ، فضای داخل گلخانه را متفاوت ساخت و محیط زیست درون گلخانه را کنترل کرد.

پرورش دهندگان گلخانه ای در تمام طول سال به سیستم های پیچیده تری مجهز به سیستم های گرمایش و سرمایش، تهویه ، چراغ ها و سایه ها برای پوشاندن گیاهانی که برای گلدهی نیاز به تاریکی دارند، نیاز دارند. این نوع گلخانه ها میزبان وسیع ترین طیف گیاهان هستند و اغلب می توان آنها را برای کاشت تقریباً هر نوع زندگی گیاهی تنظیم کرد. گلخانه های بزرگتر را می توان به صورت داخلی تقسیم کرد تا مناطق آب و هوایی متفاوتی ایجاد کند و شرایط رشد متفاوت را در یک سازه گلخانه فراهم کند تا انواع محصولات را داشته باشد.

فهرست گیاهان گلخانه ای رایج

گیاهان گلخانه ای حداقل به طور موقت در ظروف رشد می کنند و به خوبی با نوع ریزاقلیمی که می توانید در گلخانه خود تولید کنید، سازگاری دارند.

بیشتر بخوانید:  زن ۹۸ ساله‌ چینی که استاد کونگ فو است!

فهرست گیاهان گلخانه ای رایج

سبزیجات:  سبزیجات معمولاً به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

محصولات فصل سرد و محصولات فصل گرم.

 محصولات فصل سرد: مانند کاهو ، کلم بروکلی ، نخودفرنگی و هویج گزینه‌های عالی برای قاب‌های سرد و گلخانه‌های حیاط خلوت هستند. این گیاهان می‌توانند شب‌های سرد را تحمل کنند، بنابراین هنگام رشد آن‌ها نیازی به گرم کردن نیست، مگر اینکه در منطقه‌ای زندگی کنید که دما به پایین‌ترین حد می‌رسد. بسیاری از آنها نیز در نیمه سایه به خوبی رشد می کنند و نیاز به روشنایی بالای سر را کاهش می دهند. فقط مطمئن شوید که گلخانه خود را به درستی تهویه کنید و یک فن برای روزهای گرم نادر در اوایل فصل نصب کنید.

سبزیجات فصل گرم: از جمله خیار ، گوجه فرنگی ، کدو حلوایی و فلفل در گلخانه هایی با دمای ثابت بین 55 تا 85 درجه فارنهایت (12 تا 29 درجه سانتیگراد) رشد می کنند. این گیاهان اغلب نیاز به نورپردازی تکمیلی، داربست و گرده افشانی دستی دارند، اما اگر به خوبی با آنها رفتار کنید، گیاهان مورد علاقه تابستان را در تمام طول سال برای شما فراهم می کنند. برای ساخت سازه گلخانه هر کدام باید با کارشناسان مجرب و با تجربه مشورت کنید که یکی از شرکت ها برند و مطرح این حوزه شرکت گروه صنعتی مهراد است که بسیار در این کار ماهر و با تجربه هستند.

گیاهان زینتی در گلخانه

گیاهان زینتی:  گیاهان زینتی را می‌توان به گونه‌های یکساله و چند ساله دوست‌دار آفتاب یا سایه دسته‌بندی کرد و ممکن است بر اساس نیازهای رطوبتی یا سایر ویژگی‌های منحصربه‌فردشان تقسیم‌بندی شوند. سایر گیاهان زینتی و منظره مورد علاقه عبارتند از:

  • شمعدانی ها
  • بی صبری ها
  • گل اطلسی
  • مریم گلی
  • کالادیوم ها
  • سرخس
  • پوانستیا
  • گل داودی

اگرچه این گیاهان را می‌توان در مکان‌های مختلف در فضای باز پرورش داد، اما رشد در فضای داخلی به هیبریدایزرها اجازه می‌دهد تا گرده‌ها را جدا کرده و به آسانی گیاهان مورد علاقه را از قلمه‌ها تکثیر کنید و گیاهان در شرایط بهتر و با کیفیت تری رشد کنند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با باغ فردوس

همچنین کشت و پرورش گیاهان شاخه بریده برای پرورش در گلخانه بسیار مناسب است منظور از گیاهان شاخه بریده گل هایی است که در گلخانه بصورت شاخه ایی فروخه میشود. این روش استفاده از گلخانه از قدیم جز پرسودترین و پربازده‌ترین محصولات گلخانه‌ای به شمار می‌آمدند. اما این محصولات با اینکه سود بسیار بالایی برای گلخانه دار به ارمغان می‌آورند، اما از جهتی نیاز به سرمایه اولیه و هزینه‌های نگه‌داری بالایی نیاز دارند.

باتوجه‌به عمر پایین این گل‌ها بایستی بازار هدف قبل از تولید شناسایی شود تا هنگام عرضه، گلخانه‌دار دچار مشکل نشود و ضرر زیان نشود. ایجاد بسته‌بندی مناسب و توجه به کیفیت محصول و یا کشت ارقام جدید حاشیه سود شما بالاتر نیز خواهد برد و البته نیاز به مدیریت بهتری هم دارد.

خیار

خیار گلخانه ایی هم نیز مانند فلفل قیمتی به دور از نوسانات بازار را تجربه میکند و سود خوبی را برای گلخانه دار به همراه دارد از طرفی چون خیار باید بصورت تازه مصرف شود بهتر است قبل از شروع کشت و پرورش آن بازار آن را پیدا کرد و سپس اقدام به کاشت کرد تا ریسک ضرر را برای گلخانه دار پایین آورد.

گوجه فرنگی

مطمئنا در صدر گیاهان برای کشت در گلخانه یکی از رتبه های برتر این لیست گوجه فرنگی است

برای بدست آوردن سود توسط این گیاه داشتن برنامه  زمانی مهم ترین اولویت است زیرا بیشترین سود از گوجه فرنگی زمانی است که در بازار گوجه با کشت معمولی نیست و شما میتوانید گوجه گلخانه ایی خود را با قیمتی خوب بفروشید.

میوه های استوایی

برخی میوه ها مانند میوه های استوایی در مناطق گرمسیر استوایی رشد میکنند و  درکشور ما بصورت عادی نمیتوان آن را پرورش داد. اینجاست که میتوانیم در گلخانه محیطی مانند آب و هوای استوایی ایجاد کرده تا محصولاتی مانند آناناس ، موز ، پاپایا و… پرورش داد یا حتی محصولاتی مانند آلوورا و کاکتوس نیز میتوان کشت و پرورش داد که برای گلخانه دار سود خوبی را نیز به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:  اگر جان خود را دوست دارید هیچ گیاهی را در این باغ لمس یا بو نکنید!

گیاهان دارویی

انواع گیاهان دارویی را میتوان در گلخانه پرورش و رشد داد. گیاهانی مانند گل گاو زبان ، مریم گلی ، زنجبیل ، آویشن و … را میتوان در تمام فصول سال در گلخانه پرورش داد. گیاهان  دارویی شریط نگه داری آسان تری نسبت به سایرین دارند ولی پیدا کردن بازار هدف برای آنها کمی سختتر است و مشکلاتی به همراه دارد.

توجیه‌پذیری اقتصادی کشت محصولات گلخانه‌ای

این مورد بسیار اهمیت دارد که برنامه کشت هر محصولی باید به نحوی تنظیم شود که در بازار مناسب خود ارائه شود تا بیشترین سود را بدست آورد. برای مثال بایستی هنگامی گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به بازار وارد شود که کشت‌های خاکی تمام شده و در بازار گوجه فرنگی وجود ندارد؛ بنابراین توجه به برنامه‌ریزی کشت بسته به منطقه اولین و مهم‌ترین عامل تعیین اقتصادی بودن کشت در گلخانه است و سود کردن کشاورز است.

برخی از محصولات نیز ازآنجایی‌که در بازار منطقه به‌صورت کشت خاکی وجود ندارد و یا مقدار آن بسیار کم است، نیاز به برنامه‌ریزی برای کشت نداشته و تقریباً در تمام فصول سال بازار خود را حفظ می‌کنند.

عوامل دیگر نظیر هزینه‌های اولیه ساخت سازه و تأمین مواد اولیه، هزینه کارگری، هزینه‌های نگه‌داری (کود، سم و ادوات)، بسته‌بندی و … عوامل دیگری است که بایستی در تأسیس گلخانه مدنظر قرار گرفته و بررسی و کارشناسی شود.

در هر حال گلخانه در کنار سود ها و مسئولیت هایی که دارد برای عاشقان گل و گیاه فرصتی مناسب است تا در کنار علاقه خود به درآمد برسند.

از کارخانه تا گلخانه همراه شما هستیم.. فروش پایان کار نیست بلکه شروع یک تعهد است

مطلب پیشنهادی

کدام رنگ را برای لباس مردانه انتخاب کنید؟

کدام رنگ را برای لباس مردانه انتخاب کنید؟ اگر شما مانند بسیاری افراد، صبح‌ها که …