خال قرمز روی پوست نشانه چیست؟

[ad_1]

خال قرمز روی پوست,خال قرمز روی پوست نشانه چیست,خال قرمز پوستی نشانه چیست

خال قرمز روی پوست

 آنچه باید درباره خال قرمز روی پوست بدانید

لکه های قرمز کوچک روی پوست به علل گوناگونی شکل می گیرند. بعضی از این علل زمینه ای امکان دارد جدی باشند، در شرایطی که موارد دیگر عللی برای نگرانی به وجود نیاورد.ولی اطلاع پیدا کردن از این که چه وقتی باید به پزشک مراجعه و کمک پزشکی دریافت کرد، مهم هست.

آیا خال های قرمز روی پوست جای نگرانی دارد؟

خیلی از ما نگران می شویم که احتمالا این خال های قرمز سرطانی باشند ولی اصلا جای نگرانی نیست. احتمالا علامتی از تومور باشند ولی هنوز هم باید به آشکار آن ها تمرکزفکر کرد و هرنوع تغییری را در نظر گرفت تا بتوان خطرناک بودن آن را فهمید. پس، چنانچه روی پوست خود خال های قرمز دارید ، موارد زیر را فراموش نکنید:

این خال ها نباید به میزان خیلی زیاد در یک بخش خاص از بدن باشند.

خال های قرمز روی پوست نباید ناراحتی برای شخص به وجود آورد. چنانچه صدمه زا بودند یا خارش داشتند، به پزشک مراجعه کنید.

این خال ها نباید خونریزی داشته باشند. چنانچه با لمس کردنشان خونریزی کردند، قطعا به متخصص پوست مراجعه کنید.

به رنگ و شکل این خال ها تمرکزفکر کنید. چنانچه خال ها تیره تر شدند و گوشه های آن سفت و نامنظم بودند، قطعا با متخصص حرف بزنید.

خال قرمز روی پوست,خال قرمز روی پوست نشانه چیست,خال قرمز پوستی نشانه چیست

خال قرمز روی پوست نشانه چیست

خال قرمز یا آنژیوم گیلاسی

آنژیوم گیلاسی شرایطی خیلی رایج هست و می تواند در هر بخض از بدن برملا شود. این خال های قرمز اغلب در کسانی که بیش از 30 سال سن دارند، برملا می شوند. رنگ قرمز آنها از رگ های خونی شکسته درونشان سرچشمه می گیرد.

در شرایطی که علت دقیق پیدایش این خال های قرمز معلوم نیست، خیلی از کارشناسان این عقیده را دارند که ژنتیک در این زمینه نقش داشتن دارد. بعضی اشخاص نسبت به دیگران احتمال بیشتری دارد دارای آنژیوم گیلاسی باشند.

بیشتر بخوانید:  کنترل چربی مو سر

احتمال پیدایش این خال های قرمز در روزگار حاملگی هم بیشتر هست و حتی با آب و هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی پیوند خورده اند. اغلب، روبرو شدن با آنژیوم گیلاسی نگران کننده نیست، مگر این که اندازه، شکل یا رنگ خال ها تبدیل پیدا کند. در صورت خونریزی از این خال ها هم باید به پزشک مراجعه کرد.

سه نوع اصلی آنژیوم وجود دارد

آنژیوم گیلاسی

به این آنژیوم، سنیل آنژیوم، نقاط کمپل دی مورگان یا نقاط دی مورگان هم گفته می‌شود. آنژیوم گیلاسی در هر قسمتی از بدن برملا می شود ولی اغلب در بالاتنه  پیدا می‌ شود.

آنژیوم عنکبوتی

آنژیوم عنکبوتی مثل تار عنکبوت هست و در مرکز این آنژیوم نقطه قرمزی وجود دارد که گروه‌هایی از رگ‌های خونی متسع در پیرامون آن قرار دارند. این آنژیوم در بچه ها، بیماران گرفتار به بیماری کبد واغلب در زمان حاملگی زنانی که قرص‌های خلاف حاملگی استفاده می‌کنند، شایع هست. آنژیوم عنکبوتی بیشتر بر روی صورت و قفسه سینه آشکارمی‌شود.

آنژیوم دریاچه وریدی

این آنژیوم‌ها بر روی لب‌ها و گوش‌ها پیدا میشوند و اغلب آبی رنگ هستند ولی به رنگ‌های قرمز و بنفش هم هستند. آنژیوم دریاچه وریدی در مردان بالای ۶۵ سال که بیش از اندازه در معرض نور خورشید بوده‌اند، رایج هست.

خال قرمز روی پوست,خال قرمز روی پوست نشانه چیست,خال قرمز پوستی نشانه چیست

دلیل خال قرمز روی پوست

دلیل آنژیوم گیلاسی

آنژیوم گیلاسی به علت افزایش سلول های اندوتلیال (سلول هایی که عروق خونی را تشکیل می دهند) به وجود می آید به صورتی که عروق خونی بزرگ شده و به شکل آنژیوم برملا می شود. رنگ قرمز آن هم بر تاثیر پاره شدن رگ های خونی هست.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم و کلیدی درباره آرایش داماد + عکس

تابه حال دلیل دقیق آنژیوم گیلاسی یا خال های قرمز پوستی معلوم نشده، ولی تحقیقات نشان می دهد عوامل زیر در ابتلا به این کسالت اثرگذار هست:

– عوامل ژنتیکی (زمینه خانوادگی)

– حاملگی و تغییرات هورمونی

– شرایط پزشکی خاص

– قرار گرفتن در معرض نور خورشید

– آب و هوا

– مشکلات کبدی، پیوند کبدی

– قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

نشانه های رایج آنژیوم گیلاسی

– آنژیوم گیلاسی به صورت خال یا جوش و معمولا به رنگ قرمز روی پوست برملا می شود ولی امکان دارد به رنگ های آبی، بنفش یا حتی سیاه هم باشد.

– امکان دارد اول صاف و هم سطح پوست پیدا شده و با افزایش سن به طور برجسته دیده شوند.

– اندازه کوچک و معمولا قطر کمتر از 1/4 اینچ دارند(بعضی وقتها بزرگ تر هستند.)

– خراشیدن، مالش یا اصلاح مو در این اقبال ها امکان دارد با خونریزی و تورم یا دیگر نشانه های تحریک پوستی همراه باشد.

– در بیشتر موارد به ویژه در اقبال های مرکزی سطح سختی دارد.

خال قرمز روی پوست,خال قرمز روی پوست نشانه چیست,خال قرمز پوستی نشانه چیست

آن چه باید درباره خال‌های قرمز بدانید

درمان آنژیوم گیلاسی

آنژیوم گیلاسی از ضایعات پوستی بدون خطر هست که در بیشتر موارد نیاز به درمان خاص یا برداشتن آن نیست. ولی در بعضی موارد خال قرمز در اقبال نامناسبی برملا  شده یا از نظر زیبایی خوشایند نیست. در این موارد می توان نسبت به درمان و برداشتن این خال های قرمز رنگ اقدام کرد.

الکتروتراپی

با استفاده از الکتروتراپی با عمل آنژیوم گیلاسی، از جریان الکتریکی برای سوزاندن این زائده پوستی استفاده می شود.

لیزیک

استفاده از لیزر شیوه سریع و سرپایی هست و احتیاجی به بستری شدن ندارد و با توجه به میزان آنژیم گیلاسی در بدن، امکان دارد یک تا سه جلسه درمانی طول بکشد. این شیوه چندان دردناک نیست و اقبال مورد نظر پس از عمل گرفتار کبودی خفیف می شود که احیانا ۱۰ روز طول می کشد.

انواع خال های قرمز دیگر

کراتوز اکتینی

بعضی از انواع خال های قرمز رنگ روی پوست به علت قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید به وجود می آید. کراتوز اکتینیک سبب رشد بافت قرمز روی پوست می شود. این بافت ها دارای یک سطح مثل زگیل هستند.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که بعضی از نشانه های دیگر کراتوز اکتینیک خارش و یا سوزش در اطراف بافتی هست که روی پوست رشد کرده هست. به وجود آمدن سطح زبر، ضایعات قرمز، صورتی و قهوه ای هم از دیگر نشان های این بیماری هست. کراتوز اکتینیک می تواند سرطانی شوند. ولی باید این را بدانید که هر گونه بافت قرمزی روی سطح پوست این شایستگی را ندارد و تنها پزشک می تواند میان ضایعات سرطانی و غیر سرطانی اختلاف قائل شود.

خال اسپیتز

خال اسپیتز نوع دیگری از خال های قرمز روی پوست هستند که مثل یک دست انداز قرمز گنبدی شکل برملا می شوند. اقبال های معمول برآمدگی های قرمز خال مثل اسپیتز، روی اندام و صورت می باشد.

متخصصین پوست می گویند که خال اسپیتز در آشکار به ملانوم شبیه هست. ولی بر خلاف رشد ملانوم، خال اسپیتز خوش خیم می باشد. از آنجا که آنها شبیه به رشد توده سرطانی پوست هستند، باید به محض دیدن آن ها به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

نحوه آرایش پوست سفید

[ad_1] آرایش پوست سفید نکات مهم برای آرایش پوست سفید بیشتر خانم ها پوست سفید …