تایپوگرافی چیست؟ کاربرد تایپوگرافی برای وب سایتها

[ad_1]

فونت تایپوگرافی فارسی, تایپوگرافی حروف, تایپوگرافی چیست

تایپوگرافی چیست؟

همه چیز درباره تایپوگرافی

اگر شما هم در صنعت چاپ نام تایپوگرافی را شنیده اید و مایلید تا با آن آشنا شوید، کافیست تا پایان این مطلب با بیتوته همراه شوید. ما در این مطلب درباره تاریخچه، چیستی و برخی از اصطلاحاتی که در این حوزه به کار رفته میشود، گفت‌وگو خواهیم کرد.این لااقل نکاتی هست که یک طرح‌ریز وب سایت برای رابط کاربری خود باید بداند.

پیشینه تایپوگرافی:

تایپوگرافی از قرن 13 میلادی رواج یافت که در آن زمانه تایپوگراف ها از قالب های سفالی برای ساخت متن های روی دیوار استفاده میکردند. این معروفیت تا ابداع ماشین چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن 15 ادامه داشت. در عاقبت این صنعت مجبور شد تا رویکرد جدید را در پیش گیرد. در نهایت در اواخر قرن 19 میلادی تایپوگرافی مدرن توسط هنرمندانی نظیر باهاوس و تیش هولد به صحنه آمد. مثلا باهاوس، عناصر تزئینی و ترکیب بندی متقارن را کنار گذاشت و از انواع حروف دست ساخته آن هم بدون پایه با خطوط زمینه سیاه و قرمز انجام داد تا بتواند نگاه تماشاگر را کنترل کند.

معنی تایپوگرافی چیست؟

ابتدا بیایید ریشه این کلمه را مورد بررسی قرار دهیم. این کلمه از دو واژه تایپ و گراف یعنی نمایش تصویری و هندسی تشکیل شده هست. با این تفسیرها میتوان عاقبت گرفت تایپوگرافی یعنی هنر چیدمان تایپ و فونت برای آمدن به یک زبان تصویری.

پس عاقبت میگیریم تایپوگرافی یعنی پردازش جمله، نوشتن کلمه و حروف به شکلی که بار تصویری بالایی داشته که این موضوع را در صنعت چاپ، گرافیک و طرح‌ریزی بینهایت به وضوح دیده اید.

اموزش تایپوگرافی, فونت تایپوگرافی فارسی, تایپوگرافی حروف

نمونه ای دیگر از تایپوگرافی

از موارد موثر در ایجاد تایپوگرافی مناسب برای وب‌سایت ها با خبرید؟

• اولین مورد نوع فونت میباشد

انتخاب درست فونت یکی از اصلی ترین و مهم ترین موارد در وب سایت هاست که باید تمرکزفکر خود را برای انتخاب مضاعف کنید. چراکه خوانا بودن متون در اینجا یک رابط کاربری زیباتر موثر هست.

• دومین موردی که باید به آن توجه شود اندازه فونت هست

اهمیت این امر به قدری بالاست که حتی اندازه فونت ها برای ربات های گوگل هم اهمیت دارد تا جایی که آنها را مورد بررسی قرار میدهند. البته علاوه بر سایز فونت، به دوری مناسب بین خطوط هم توجه کنید.

فونت تایپوگرافی, تایپوگرافی, آموزش تایپوگرافی

نمونه ای از سایز فونت ها

• قدم بعدی انتخاب رنگ پس زمینه هست

اگر دو مورد قبلی را درست انتخاب کرده باشید ولی رنگ پس زمینه نامناسبی را انتخاب کنید، قطعا برای کاربر ناخوشایند خواهد بود. چرا که رنگ پس زمینه تاثیر بسزایی در UX دارد.

• در آخر هم باید به رنگ جمله توجه کنید

نکاتی که در این بخش باید رعایت کنید این هست:

1. رنگ جمله، چشم کاربر را کوفته نکند و جمله قابل خواندن باشد

2. با رنگ پس زمینه برابری داشته باشد

توضیح اهداف تایپوگرافی:

• تشخیص و کشف جنبه های خلاق حروف، سمت برقراری ارتباط نوشتاری با استفاده از خطوط مختلف

• کمک به درک بهتر و بیشتر مفاهیم چرا که هدف تایپوگرافی تقویت مفاهیم هست نه نادیده گرفتن معنی و ابهام آن

• متن را بیش از حالت رایج میتواند غنی و موثر کند

• ثبت بهتر متن ها و موضوعات در ذهن و خاطره مخاطب

• موضوع نوشتار را به صورت عینی میرساند. یعنی قبل از خوانده شدن متن، جنبه های موضوعی آن به تماشاگر منتقل میشود.

• برانگیختن کنجکاوی مخاطب در سمت درک گنجایش های بصری نوشتاری.

اینها تنها موارد محدودی از اهداف تایپوگرافی بود که خدمت شما عرض کردیم چرا که هدف واقعی از تایپوگرافی ارسال هرچه موثر پیام ، برقراری ارتباط لازم، ایجاد تفهیم و نفوذ بیشتر در مخاطب هست که میتوان این موارد را در اهداف موضوعی، اقتصادی و تجاری بخش بندی کرد.

دوستی با برخی از اصطلاحات تایپ و تایپوگرافی

• واحد اندازه گیری خطوط جمله به نام پایکا

بیشتر بخوانید:  آموزش تغییر شماره واتس آپ بدون از دست دادن اطلاعات

این اصطلاح برای کار با برنامه ایندیزاین بینهایت اهمیت دارد چرا که واحد پیش خیال ای برنامه  پایکا میباشد. البته نگران نباشید میتوانید به اینچ یا پوینت نیز تبدیل واحد دهید اما دانستن این موضوع به شما کمک میکند مخصوصا برای پرینت. چون بسیاری از پرینترها با پایکا کار میکنند. راستی میدانید 1 پایکا چند پوینت و چند اینچ هست؟ ما به شما خوهیم گفت: یک پایکا 12 پوینت و 6 پایکا مساوی با یک اینچ هست.

• واحد اندازه گیری پوینت

این واحد اندازه گیری نیز مشابه پایکا میباشد اما اشتباه نکنید دقیقا یکی نیستند. این واحد اندازه گیری به صورت عمومی برای فونت ها استفاده میشود وهمان طور که میدانید هر 72 پوینت مساوی با 1 اینچ هست.

پس برای کار با تایپوگرافی بهتر هست با یکی از این واحدها که نام بردیم کار کنید. این هم بدانید که پایکا مقدار بزرگتری بوده به همین دلیل تبدیل کردن آن به دیگر واحدهای اندازه گیری آسوده تر هست.

• کاربردی ترین اصطلاح در تایپوگرافی به نام لدینگ

لدینگ در طرح‌ریزی تایپوگرافی بازي کردن نقش موثری دارد. در واقع به دوری یا فضای بین دو خط جمله لدینگ میگوییم که با واحد پوینت اندازه گیری میشود. برای معین‌کردن مقدار آن باید دوری بیس لاین را مشخص کنید.

ترکینگ را با کرنینگ اشتباه نگیرید. میدانید ترکینگ چیست؟ فضای بین کاراکترها در یک بلوک کامل متنی. این اصطلاح غالبا با پیزی به نام کرنینگ اشتباه گرفته میشود.

• دوستی با کرنینگ

به فضای بین دو کاراکتر در بلوک جمله کرنینگ گفته میشود که ممکن هست برای شماکمی گیج کننده باشد. درست هست که هر دوی اینها مربوط به فضای بین دو کارکتر در تایپوگرافی هست اما توجه کنید ترکینگ مربوط به یک بلوک کامل میباشد ولی کرنینگ مربوط به دو کاراکتر هست

• معرفی یک اصطلاح دیگر به نام گلیف

این اصطلاح نیز برای تایپوگرافان از اهمیت بالایی بهره‌مند هست مخصوصا برای کسانی که با برنامه های ایلییستریتور و ایندیزاین کار میکنند. در واقع گلیف نشان دهنده کل هر کاراکتر در تایپ فیس هست. در دو برنامه ای که نام بردیم یک پنل جداگانه برا گلیف در اختیار شما قرار دارد و این امکان را در اختیارتان میگذارد تا گلیف های موجود در هر تایپ فیس را مشاهده و انتخاب کنید. حتی از گلیف در نحوه اتصال حروف به یکدیگر نیز میتوانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  روش های اتصال iPad و گوشی آیفون به تلویزیون

خب دوستان اصطلاحات بسیاری در علم تایپوگرافی وجود دارد. به همین خاطر ما سعی کردیم تا مهم ترین آنها را به شما معرفی کنیم.

مقایسه تایپوگرافی و کالیگرافی

در این بخش میخواهیم درباره شباهت و اختلاف تایپوگرافی و کالیگرافی گفت‌وگو کنیم تا یکبار برای همیشه آن را در خاطر خود ثبت کنید.

آموزش تایپوگرافی در فتوشاپ, تایپوگرافی در پوستر, آموزش تایپوگرافی فارسی

مقایسه تایپوگرافی و کالیگرافی

اختلاف و شباهت تایپوگرافی و کالیگرافی

اولین اختلاف در تایپوگرافی و کالیگرافی نحوه نوشتن هست. یعنی در خوشنویسی هنرمند متن های خود را براساس قواعد از پیش معین‌کردن شده و اجرای هر چه زیباتر حروف و کلمات با رعایت هندسه تحریر مینویسد این درحالی هست که هنرمند هدف خود را از نوشتن در تایپوگرافی بر اساس نیازی که در پیام بصری مورد نظر مطرح هست مینویسد تا جایی که شکل حروف را تبدیل و به آن وجه تصویری میبخشد. این مهم ترین اختلاف بین تایپوگرافی و کالیگرافی بود.

اکنون میرسیم به شباهت این دو. اولین شباهت این هست که در استفاده از طرح‌ریزی حروف برای اولین بار در صنعت چاپ الهام گرفته از خوشنویسی دارد.

بله همان طور هم که گفتیم اولین آشتی بین خط و چاپ را گوتنبرگ با استفاده از خط “گوتیکی” ایجاد کرد و سبب شد تا هم تراکم بیشتری به خطوط بخشیده شود و هم از لحاظ خوانایی بهتر شود.

کلام آخر:

گفت‌وگو های ما درباره طرح‌ریزی تایپوگرافی در اینجا به پایان رسید. امیدوارم که این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. در واقع هدف بیتوته دوستی شما با صنعت تایپوگرافی بود.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

آموزش روشهای بک آپ گرفتن از واتس آپ

[ad_1] بک آپ گرفتن از واتس آپ بینهایت آسان اما ضروری هست راهنمای کامل بک …