برگ گواوا چیست و چه کاربرد و خواصی دارد؟

نحوه استفاده از برگ گواوا, خواص برگ گواوا, خاصیت برگ گواوا

برگ گیاه گواوا

خواص دارویی برگ گواوا

گیاه گواوا یکی از گیاهان پر کاربرد در طب سنتی می باشد ، که پایان اقبال های این گیاه سرشار از خواص جوراجور هست. برگ ‎های گیاه گواوا دارای ترکیبات فیتوشیمیایی پرکار می باشد که از این سمت فواید بسیاری برای سلامتی به دارد .برای دست یابی به اطلاعات بیشتر در زمینه برگ های گیاه گواوا مطالب را دنبال نمائید.

معرفی گیاه گواوا

گواوا یا امرود نوعی گیاه گرمسیری با درختچه‌ ای دائم سبز  هست ‌. این گیاه از خانواده میرتاسه هست که برگ ‌های دراز و بیضی شکل دارد. این درختچه متعلق به آمریکای جنوبی ، آمریکای مرکزی، پرو، برزیل و مکزیک، پاکستان و هندوستان هست. میوه گواوا یکی از میوه‌ های استوایی هست که سرشار از مواد مغذی می‌ باشد.

میوه گواوا اضافه بر پرآب و شیرین بودن ، طعم دلنشینی نیز دارد .  این میوه  از سمت خاصیت های دارویی اش نیز مورد استفاده قرار میگیرد . میوه، برگ و اقبال ‌های دیگر گیاه گواوا خواص های چشمگیری برای سلامتی انسان به همراه دارد. برگ ‌های گواوا بدون کرک یا پوشیده از کرک هستند . برگ ‎های گیاه گواوا به دلیل داشتن خاصیت دارویی برای درمان بیماری‌ های مختلفی در طب سنتی  استفاده می‌ گردند.

معرفی گیاه گواوا, مزایای برگ گواوا, برگ گواوا چیست

میوه و برگ گواوا فواید بسیاری دارد

از آن جایی که برگ گیاه گواوا خواص متعددی دارد ، مواد معدنی موجود در برگ های گیاه گواوا حاوی : ترکیبات پلیفنولی ، آنتی اکسیدان ها ، فلاونوئیدها، ساپونین ، هاتانن ها ،Eugenol و دیگر ترکیبات فاعل می باشند . در ادامه مطالب برخی از شناخته شده ترین فواید آن را شرح می دهیم که عبارتند از :

– درمان اسهال :

اسهال از آن دسته بیماری هایی هست که به همراه عفونت پدید می آید ، درست زمانی که کلون به دلیل عفونت باکتریایی استافیلوکوکوس اورئوس نمی‌تواند آب را جذب کند. تحقیقات علمی نشان داده هست که برگ ‎های گیاه گواوا سرشار از ترکیبات عکس باکتریایی زورمند چون : تانن ‎ها و عصاره می باشد که برای مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس بینهایت موثر هست و  همچنین  رشد باکتری ها را ایستاده می‌ کند. روش مصرف برگ ‎های گیاه گواوا برای درمان اسهال به این صورت می باشد که ابتدا باید ۶ رقم برگ گواوا را شست و شو دهید و پس از آن برگ ‎ها را در آب بجوشانید و عصاره آن را به دست آورید، سپس این عصاره را روزی یک مرتبه به مدت دو روز مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:  زندگی نامه جان استوارت میل فیلسوف انگلیسی

– پیشگیری از چاقی :

برگ گواوا, خواص دارویی برگ‌ گواوا, چای گوآوا

برگ گواوا پرکاربرد در طب سنتی

در زمانه حال چاقی و افزایش وزن مسئله ای هست که بیشتر افراد درگیر آن می باشند . چاقی می‌ تواند بدن را با مشکلاتی چون : دیابت و بیماری ‌های قلبی رو به رو کند . برگ گیاه گواوا دارای ترکیب کورستین هست که می ‎تواند  تشکیل سلول‌ های چربی را ایستاده کند . همچنین برگ گواوا کاتکین (cathechin) نیز دارد که سبب چربی سوزی در بدن می شود.

– پیشگیری از دیابت نوع دوم :

کاتکین (Cathechin) موجود در برگ گواوا اضافه بر چربی سوزی ، می‌ تواند سطح قند خون را کنترل کند یعنی تاثیرات هیپوگلایسمی در بدن دارد ، که این مسئله ممکن هست از پیشرفت دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. از تاثیرات دیابت نوع ۲ می توان به چاقی هم اشاره کرد . پس می توان این گونه شرح کرد که با مهار کردن دیابت از پیشرفت چاقی نیز پیشگیری می ‌کنیم.

– کاهش ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سکته مغزی:

در طب سنتی می توان با مصرف برگ گواوا،  خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش داد و از ابتلا به بیماری های قلبی نیز پیشگیری کرد.کورستین (Quercetin) تاثیر آنتی اکسیدانی پر قدرتی در بدن دارد ، که این موضوع می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. این تاثیر کورستین سبب توقف LDL یا تشکیل لیپوپروتئین کم چگالی (low density lipoprotein) می‌ شود. LDL یک چربی مضر شناخته می ‎شود که می ‎تواند سبب ایجاد آترواسکلروز یا پلاک در عروق خونی شود .

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته میکروبیولوژی

– پیشگیری از ابتلا به سرطان :

برگ گواوا, خواص دارویی برگ‌ گواوا, چای گوآوا

تحقیقات نشان می دهد برگ گواوا در پیشگیری از سرطان موثر هست

یکی از شناخته شده ترین فواید برگ گیاه گواوا، عکس سرطان بودن آن می باشد . در تحقیقات علمی مشخص شده هست که برگ گیاه گواوا می ‎تواند خطر ابتلا به انواع سرطان های مختلف چون : سرطان معده، پستان، دهان و پروستات را کاهش دهد. این منفعت به وسیله آنتی اکسیدان موجود در برگ گواوا همچون : کورستین، لیکوپن و ویتامین C انجام می گردد. این ترکیبات می ‌توانند سبب پرکاری آپوپتوز یا پرکاری خودکشی سلول ‌های سرطانی شوند.

– پیشگیری از ابتلا به وبا :

عصاره برگ گواوا دارای پرکاری عکس میکروبی پر قدرتی در مساوی ویبریو کلرا هست. در خیلی از کشور ها بیماری وبا به عنوان یک بیماری همه گیر شناخته شده هست ، که پزشکان طب سنتی سمت درمان مصرف برگ گواوا را پیشنهاد می کنند .

– درمان سردرد و سلامت  برونشیت :

برونشیت و همینطور سرما خوردگی می توانند با کمک عصاره برگ گواوا درمان شوند. . برگ گیاه گواوا برونشیت را درمان می کند با باز کردن ریه ها، کاهش میزان مخاط و کاهش سرفه سبب سلامت مشکل بیمار می شود.

– درمان التهاب دهان و دندان :

چای گوآوا, معرفی گیاه گواوا, مزایای برگ گواوا

جویدن برگ های گواوا برای رفع التهاب درمان موثر هست

التهاب و ناراحتی های دهان را می توان به آسودگی با جویدن برگ های گواوا درمان کرد. با جویدن این برگ ها ، لثه های ملایم، گلو درد، خراش های دهان و یا دندان ها می توانند تا حد ممکن و با سرعت قابل توجهی درمان شوند . همچنین برگ گواوا  دارای مواد عکس باکتری هست که این امر سبب محافظت از لثه و دندان ها می شود ‌.

– پیشگیری از ریزش مو :

گیاه گواوا یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی می باشد که این خواص سبب رشد موهای سالم می شود.برای ایستاده کردن ریزش مو می توان برگ های گیاه گواوا را با یک لیتر آب به مدت ۲۰ لحظه جوشاند و پس از سرد شدن بر روی پوست سر قرار داد . این درمان سبب تقویت مو ها و پیشگیری از ریزش آن ها می شود ‌.

بیشتر بخوانید:  رشته ارتباط تصویری چیست؟

– سلامت دستگاه گوارش :

محتوای فیبر بالا میوه گواوا و محتوای عکس میکروبی برگ گواوا به این معنی هست که این گیاه استوایی برای هضم مواد مناسب می باشد.میل کردن یک میوه گواوا به همراه دانه ها در طول روز به بدن مقدار زیادی فیبر منتقل می کند در عملکرد هضم به خوبی انجام می گردد . یک میوه گواوا حاوی ۳ گرم فیبر می باشد که ۱۲ درصد نیاز روزانه هست.

عصاره گیاه گواوا به دلیل داشتن فیبر به سلامت گوارشی نیز کمک می کند. یک فنجان نکتار گواوای کنسرو شده به میزان گرم دارای ۲.۵ گرم فیبر می باشد که مقدار ۱۰ درصد از فیبر  نیاز روزانه هست.برگ درخت گواوا می تواند  مشکلات گوارشی ناشی از مسمومیت غذایی، مشکلات معده و عفونت های ویروسی را درمان کند.

برگ گواوا, خواص دارویی برگ‌ گواوا, چای گوآوا

برگ گواوا به شکل های مختلفی از جمله پودر قابل مصرف هست

– درمان آکنه های تاول دار :

خاصیت عکس میکروبی و عکس التهابی عصاره گواوا به درمان جوش ها کمک می کند . عصاره برگ های گواوا در درمان باکتری هایی که برای بعضی از آکنه ها مسئول هستند نیز تاثیر گذار می باشد .

روزانه خوردن یک میوه گواوا به بدن کمک می کند تا به وسیله آنتی اکسیدان ها میزان تاول های پوست را کاهش دهد.

برای ایستاده کردن بروز جوش و آکنه با کمک گرفتن از گواوا، می توانیم این اقدام را انجام دهیم ، تنها کافی هست که برگ های تازه گواوا را به یک خمیر تبدیل کنیم و مقداری ژل آلوئه ورا را به خمیر افزایش کنیم . پس از مالیدن ترکیب خمیر برگ گواوا و ژل آلوئه ورا برای ۲۰ لحظه آن را روی مکان جوش ها استراحت می دهیم .برای محافظت از پوست بهتر هست که پس از شست و شوی صورت از یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کنیم .

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …