انواع فیلتر های مصرفی در کمپرسور

کمپرسور یکی از ماشین آلات صنعتی پر کاربرد می باشد که از یکی از اصول اولیه در علم مکانیک سیالات یعنی تراکم پذیری گازها استفاده می کند. کمپرسور ها از یک طرف به مکش هوا پرداخته و طی یک مکانیزم به فشرده سازی هوا که با افزایش دما نیز همراه خواهد بود پرداخته و در طرف دیگر هوای فشرده را با فشاری قابل تنظیم تحویل می دهند. کمپرسور ها دارای موتور های دیزلی هستند که با سوخت گازوئیل کار می کند و هر چند که برخی از انواع کمپرسور ها بصورت برقی نیز کار می کنند.

در بخش های مختلفی از مکانیزم کاری و سیستم کمپرسور از انواع فیلتر آلات صنعتی استفاده می کنند که مهمترین این فیلتر ها فیلتر سپراتور کمپرسور می باشد که در واقع برای جدا سازی قطرات ریز روغن از هوای فشرده شده بکار گرفته می شود. انواع دیگری از فیلتر ها شامل فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر گازوئیل نیز بر روی کمپرسور ها بکار گرفته می شوند که تنوع این فیلتر ها بستگی به نوع نیروی محرکه بکار گرفته شده در کمپرسور می باشد. کمپرسور ها در توان های مختلف با قابلیت فشرده سازی مختلف و با برند های متنوعی در بازار یافت می شوند که اغلب از موتور های هلیکال برای فشرده سازی و در ورودی خود از هوای طبیعی استفاده می کنند.

فیلتر سپراتور کمپرسور

کمپرسورها در اولین مرحله از سیکل کاری خود دارای یک فیلتر هوا می باشند که در مرحله مکش هوا به جذب آلاینده ها قبل از ورود به پمپ هلیکال می پردازد. با ورود هوا به پمپ هلیکال که در واقع دارای دو چرخدنده کارپیچ هلیکال بوده که فضای بن پره ها به تدریج کاهش پیدا کرده و هوای محصور شده بین دو پره نیز به تدریج با کاهش فاصله مولکول ها مواجه بوده، فشرده شده و دمای آن افزایش پیدا می کند. به دو منظور یکی برای روانکاری و خنک کاری پره های هلیکال و دیگری برای آب بندی و بلوگیری از پس زدن هوای محصور بین پره ها از روغن استفاده می کند. استفاده از روغن در کمپرسور سبب می شود تا هوای فشرده خروجی از پره های پمپ هلیکال دارای ذرات روغن معلق باشد. برای جذب و حذف این روغن از فیلتر سپراتور کمپرسور استفاده می شود. مبنای عملکرد و ساختار فیلتر سپراتور کمپرسور بطور کلی با فیلتر سپراتور گازوئیل که از آن برای جداسازی قطرات آب از سوخت گازوئیل استفاده می شود متفاوت است. قیمت فیلتر سپراتور گازوئیل نیز به سبب ساختاری منحصر به فرد که دارد کاملا متفاوت با قیمت دیگر انواع فیلتر آلات صنعتی است.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) ربات‌ها همه جا هستند!

پس از عبور هوای فشرده از فیلتر سپراتور کمپرسور وارد یک مخزن ذخیره می باشد که در پایین این مخزن روغن ذخیره شده است. این روغن به جذب دمای بالای هوای فشرده پرداخته و سپس در داخل یک سری لوله برای خنک سازی پمپاژ می شود. از فیلتر روغن برای پاکسازی و حذف پلیسه های روغن در گردش بعنوان یکی دیگر از فیلتر های مصرفی بر روی کمپرسور های صنعتی استفاده می شود

مطلب پیشنهادی

کدام رنگ را برای لباس مردانه انتخاب کنید؟

کدام رنگ را برای لباس مردانه انتخاب کنید؟ اگر شما مانند بسیاری افراد، صبح‌ها که …