آموزش بازی پانتومیم

[ad_1]

 

طریقه بازی پانتومیم,بازی های محلی

آموزش بازی پانتومیم

 

این بخش برای دوستانی تنظیم شده که با بازی دوستی ندارند و به صورت آغازین به آموزش می پردازد. دوستانی که بازی را بلد هستند میتوانند از این بخش صرفنظر کنند.

توضیح کوتاه:
بازی کننده ها به شکل دو تیم، یارگیری می کنند. تیم اول یک لغت انتخاب می کنند و به نفر داوطلب تیم دوم به آهستگی لغت را میگویند. نفر داوطلب، با اجرای حرکات پانتومیم (حرکات دست و بدن، بدون کلام) هم تیمی های خود را در تیم دوم راهنمایی میکند. اعضای تیم دوم با توجه به آنچه در اجرای دوستشان فرض میزنند، لغات یا موضوعی را نام میبرند. شخص انجام کننده باز هم بدون کلام و با راهنمایی کردن هم تیمی هایش، باید کاری کند که لغت یا جمله مورد سوال را هم تیمی هایش بگویند.

تشریح بازی پانتومیم:
معمولا بازی در جمع های دوستانه یا فامیل انجام میشود، هر چند یک جمع کوچک خانوادگی هم می تواند این بازی را انجام دهند. با ان برنامه حتی دو نفر هم میتوانند در قالب دو تیم بازی کنند و سرگرم شوند.

بازی خیلی مفرح و شاد و البته دوستانه هست بنابراین قواعد خاصی برای مقدار اعضای تیم ها وجود ندارد (البته در حالت کلی نه در مسابقات ما!)، حتی بعد از ابتدا بازی هم اعضای تیم میتواند دگرگونی کند و افراد جدیدی به تیم ها افزایش شوند. اجباری وجود ندارد که مقدار اعضای دو تیم مساوی باشد اما بهتر هست اینگونه باشد و دو تیم تقریبا هم مقدار باشند.

نحوه بازی به این ترتیب هست که هر تیم یک لغت یا جمله چند کلمه ای انتخاب میکند، مثلا تیم اول لغت کوهنوردی را انتخاب میکند. یکی از اعضای تیم دوم داوطلب انجام میشود و تیم اول به آهستگی لغت کوه را به نفر انجام کننده میگوید. حال باری ابتدا میشود، نفر انجام کننده رو به هم تیمی هایش در تیم دوم می ایستد و فعالیت میکند بدون لب زدن یا هرگونه کلام، لغت کوهنوردی را برای دوستانش انجام کند. به تصور دو دستش را به شکل هشت پارسی نگه میدارد که مفهوم کوه را نشان دهد.

بیشتر بخوانید:  بازی های محلی مردم قزوین

هم تیمی های او در تیم دوم با توضیح کردن فرض هایشان فعالیت میکنند سریعتر به مفهوم مورد سوال نزدیک شوند. در این حالت مثلا یکی میگوید “خونه؟” دیگری میگوید “ورزش یوگا یا کاراته” و… سایر فرض ها. اگر در بین کسانی که فرض میزنند، کسی به کوه اشاره کرد، انجام کننده با تکان دست تایید میکند و نشان میدهد که درست اما کامل نیست و ادامه دارد یا نزدیک شده اند و باید انجام را ادامه دهد. اگر هم فرض های هم تیمی ها خیلی دور بود، انجام کننده متوجه میشود باید بگونه ای دیگر دوستانش را راهنمایی کند، مثلا حرکات فردی را نشان میدهد که طنابی را گرفته و از شیب سریع بالا میرود…

در این بازی اجرای شخص انجام کننده و فرض های هم تیمی ها، هر دو به یک اندازه اهمیت دارد و سبب آمدن به جواب میشود.

گاهی مرود سوال مثلا نام یک پرنده هست، به تصور طوطی، انجام کننده به آسودگی با تکان دستانش به صورت بال زدن پرنده، دوستانش را راهنمایی میکند که باید نام یک پرنده را ببرند. در اینجا اعضای گروه باید با نام بردن پرندگان مختلف، به اسن درست برسند.

گاهی جمله سوال چند کلمه ای هست. در این حالت انجام کننده در ابتدای انجام با نشان دادن شماره کلمات با انگشتان دستش، تیمش را راهنمایی میکند. بعد از اینکه مثلا با نشان دادن رقم سه، به دوستانش فهماند که سوال سه کلمه ای هست، میتواند در صورت لزوم مثلا از کلمه دو یا سوم که اجرای آسوده تری دارند ابتدا کند.

بیشتر بخوانید:  بازي محلی لنگران

هر چند محدودیت مشخصی برای مقدار کلمات جمله پیشنهادی وجود ندارد اما بهتر هست خداکثر لغات هر پیشنهاد، به سه کلمه محدود شود (باز هم تاکید میکنم لیگ ما قوانین خاص خودش رو داره!).

داشتن سناریو هنگام انجام خیلی مهم هست. گاهی با اجرای یک سناریوی بد، اعضای تیم هر چقدر هم سعی کنند نمیتوانند به جواب برسند. در این حالت انجام کننده باید روزگار مناسب برای دگرگونی شیوه انجام را بشناسد و اعضای تیم را دعوت کند که با یک راه دیگر به جواب برسند.

در عین حال سوال های اعضای تیم برای آمدن به کلمه خیلی مهم هست. مثلا در یک تیم هماهنگ، اعضا ابتدا سوال میکنند چند کلمه هست، یا وقتی سوال یک کلمه ای هست، با پرسش هایی مثل جاندار هست؟ وصف هست؟ شی هست؟ و… حدود لغت مورد سوال را معین‌کردن میکنند.

تیم برنده در بازی پانتومیم:
میتوان بازی را تنها به قصد تفریحی انجام داد و اجرای هر شخص محدودیت نداشته باشد. اما بهتر هست زمانی حدود 2 یا 3 لحظه از ابتدا معین‌کردن شود و انجام در آن روزگار بریدن شود. زمانی هم که هر گروه به کلمه درست میرسد، ثبت گردد و از مقدار یا مجموع روزگار های انجام، تیم برنده مشخص شود.

منبع:pantomimesrttu.ir

 

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

بازی محلی چشم‌بسته

[ad_1] بازی محلی چشم‌بسته در این بازی ابتدا محدوده‌اى را تعيين مى‌کنند و يکى از …