آشنایی با سنگ آهک و کاربردهای آن

سنگ آهک,کاربردهای سنگ آهک,انواع سنگ آهک

سنگ آهک یک سنگ رسوبی می باشد

همه چیز درباره سنگ آهک

سنگ آهک یک سنگ رسوبی تشکیل شده از کربنات کلسیم می باشد که معمولا در آبهای کم اعماق دریایی شکل میگیرد. عمده ترین کاربرد سنگ آهک در صنایع ذوب فلزات، شیمیایی، کشاورزی و ساختمان سازی می باشد.

سنگ آهک چیست؟

سنگ آهک یک سنگ رسوبی می باشد که در درجه اول از کربنات کلسیم به شکل کلسیت معدنی تشکیل شده می باشد. معمولاً در آبهای براق ، گرم و کم اعماق دریایی شکل می گیرد. معمولاً یک سنگ رسوبی آلی می باشد که از تجمع پوسته، مرجان، جلبک و بقایای مدفوع تشکیل می شود. همچنین می تواند یک سنگ رسوبی شیمیایی با تشکیل کربنات کلسیم از آب دریاچه یا اقیانوس باشد.

سنگ آهک سنگ رسوبی با منشأ شیمیایی یا زیست‌شیمیایی که بیشتر از کلسیم‌کربنات تشکیل شده‌باشد. این سنگ بیشتر به صورت آهک رسی ، آهک ماسه‌ای و دولومیت یافت می‌گردد. آهک خالص سفیدرنگ می باشد ولی وجود ناخالصی ها می تواند تا حدودی سبب تحول رنگ آن شوند، چنانچه ناخالصی های سنگ آهک، کربنات منیزیم باشد آن را سنگ آهک دولومیتی می نامند و از پختن آن آهک منیزیمی حاصل می شود، هرگاه ناخالصی سنگ آهک مواد رسی و سیلیسی باشد، از پختن آن بسته به مقدار ناخالصی، آهک نیمه آبی یا آهک آبی حاصل می شود.

در راه سازی برای افزایش تحمل فشاری و کششی خاک مخصوصا در قشرهای پایین راه سازی برای تحکیم بخشیدن به آن و همچنین پیشگیری از روئیدن گیاهان در دامنه راه و باندهای فرودگاه استفاده می‌شود. موارد مصرف آهك در صنایع خیلی جوراجور و گوناگون می باشد.

عمده ترین مصرف آهك در صنایع ذوب فلزات، شیمیایی، ساختمانی و كشاورزی گزارش شده می باشد. همچنین آهک در صنعت سیمان پزی، چینی سازی، شیشه گری، ذوب آهن، صنایع غذایی، تصفیه قند و غیره نیز مصرف می‌شود.

مکان و نحوه تشکیل سنگ آهک

سنگ آهک,نحوه تشکیل سنگ آهک،سنگ آهک در ایران

بیشتر سنگ آهک ها در آب های کم اعماق،آرام و گرم دریایی شکل می گیرند

– محیط دریایی

بیشتر سنگ آهک ها در آب های کم اعماق ، آرام و گرم دریایی شکل می گیرند. این نوع محیط جایی می باشد که ارگانیسم هایی که قادر به تشکیل پوسته کربنات کلسیم و اسکلت هستند به آسودگی می توانند مواد مورد نیاز را از آب اقیانوس استخراج کنند.

بیشتر بخوانید:  سنگ آهک و کاربردهای آن

هنگامی که این حیوانات می میرند ، پوسته و بقایای اسکلت آنها به عنوان رسوبی جمع می شود که ممکن می باشد در سنگ آهک سنگینه شود. محصولات آشغال آنها همچنین می تواند به توده رسوب کمک کند. سنگ آهک های ایجاد شده از این نوع رسوب ها ، سنگ های رسوبی بیولوژیکی هستند. منشأ بیولوژیکی آنها غالباً با وجود فسیل ها در سنگ برملا می شود.

برخی از سنگ آهک ها می توانند با بارندگی مستقیم کربنات کلسیم از آب دریایی یا آب شیرین تشکیل شوند. سنگ آهکهای تشکیل شده از این روش سنگهای رسوبی شیمیایی هستند. اندیشه می شود آنها نسبت به سنگ آهک های بیولوژیکی خیلی انبوه هستند.

–  محیط تبخیری

کاربردهای سنگ آهک،انواع سنگ آهک،نحوه تشکیل سنگ آهک

سنگ آهک همچنین می‌تواند بر تاثیر تبخیر تشکیل شود

سنگ آهک همچنین می‌تواند بر تاثیر تبخیر تشکیل شود. این شیوه‌ی تشکیل، خیلی مشابه رسوبات آهکی درون کتری می باشد؛ همواره مقادیری از کربنات کلسیم در آب‌های شیرین وجود دارد؛ با تبخیر آب، رسوبات برجای می‌مشابه و سنگ آهک را تشکیل می‌دهند.

استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و سایر تشکیلات درون غارها، مانند‌هایی از تشکیل سنگ آهک تبخیری در طبیعت هستند. قطره‌های آب که از میان شکستگی‌های سقف غارها چکه می‌کنند، به مرور روزگار به صورت قطعات آهکی آشکار می‌شوند.

سنگ آهکی که در این سازه‌های آهکی سقف و کف غارها شکل می‌گیرد، تراورتن نام دارد که یک سنگ رسوبی شیمیایی می باشد. سنگ معروف به توفا نیز نوعی سنگ آهک می باشد که در تاثیر تبخیر از چشمه‌های آب گرم، ساحل دریاچه و یا دیگر مناطق مشابه شکل می‌گیرد.

انواع سنگ آهک

انواع سنگ آهک,سنگ آهک کوکینا,سنگ آهک تراورتن

نام های مختلف زیادی وجود دارد که برای سنگ آهک استفاده می شود

نام های مختلف زیادی وجود دارد که برای سنگ آهک استفاده می شود. این نامها بر اساس چگونگی شکل گیری سنگ ، شکل ظاهری یا ترکیب آن و سایر عوامل بنا شده می باشد. در اینجا برخی از انواع متداول استفاده شده می باشد.

1. گچ: سنگ آهک نرم و با بافتی خیلی ریز که معمولاً به رنگ سفید یا خاکستری روشن می باشد. این ماده عمدتاً از بقایای پوسته آهکی موجودات دریایی میکروسکوپی مشابه فورامین سازها یا بقایای آهکی از انواع بیشماری جلبک دریایی تشکیل شده می باشد.

بیشتر بخوانید:  انواع ویلچر و کاربرد و تصاویر

2. سنگ آهک کوکینا یا کوکوینا: صدف سنگ یا کوکوینا (Coquina) یک نوع سنگ آهک با سیمان شدگی بی‌قدرت می باشد که از بقایی پوسته‌ی صدفی شکسته شده‌ی آبزیان تشکیل می‌شود. محیط تشکیل این سنگ رسوبی سواحلی می باشد که بر تاثیر امواج، صدف‌ها به قطعات ریزتر و هم اندازه تبدیل می‌شوند.

3. سنگ آهک فسیلی: سنگ آهک که حاوی فسیل های برملا و انبوه می باشد. اینها معمولاً فسیل های پوسته و اسکلتی موجودات هستند که سنگ آهک تولید می کنند.

سنگ آهک سنگی: سنگ آهک انباشته با اندازه دانه خیلی ریز و یکنواخت که در تختهای نازک وجود دارد که به آسودگی از هم سوا می شوند تا یک سطح خیلی صاف تشکیل شود. در اواخر دهه 1700 ، فرایند چاپ (لیتوگرافی) برای افزایش تصاویر با کشیدن آنها روی سنگ با جوهر روغنی و سپس با استفاده از آن سنگ برای فشردن چندین نسخه از تصویر ساخته شد.

4. آهک اوولیتی: سنگ آهک اوولیتی (Oolitic limestone) نوعی سنگ رسوبی شیمیایی یا زیست شیمیایی می باشد که عمدتاً از اوولیت تشکیل شده می باشد. اوولیت یا «خاگه سنگ» دانه‌های رسوبی کروی شکل، کوچک و متمحدالمرکزی هستند که از رسوب کربنات کلسیم ریزدانه بر روی یک دانه‌ی ماسه یا … ایجاد می‌شوند.

5. سنگ آهک تراورتن و مرمر : سنگ آهک که با ایجاد بارندگی تبخیری ، که اغلب در یک غار می باشد ، شکل می گیرد و سازندهایی مشابه استالاکتیت ها ، استالاگمیت ها و جریان رودخانه تولید می کند.

6. توفا (پوک سنگ):

پوک سنگ یا توفا (Tufa) نوعی سنگ آهک می باشد که در تاثیر ورود آب‌های کلسیم دار به چشمه‌های آبگرم، ساحل دریاچه یا دیگر مکان‌های مشابه تشکیل می‌شود. توفا، با وجود شرایط تشکیل نسبتاً مشابهی که با تراورتن دارد، دارای اختلاف‌های بسیاری نیز با آن می باشد.

کاربردهای سنگ آهک

سنگ آهک،کاربردهای سنگ آهک,سنگ آهک چیست

بیشترین کاربرد سنگ آهک به عنوان مصالح ساختمانی می باشد

سنگ آهک دارای کاربردهای متنوعی می باشد. بیشترین کاربرد سنگ آهک به عنوان مصالح ساختمانی می باشد. در زیرسازی جاده‌ها و خطوط راه آهن و همچنین در ساخت بتن و سیمان از سنگ آهک استفاده می‌شود. چراکه برخی از انواع سنگ آهک، زورمند و انباشته هستند و در عملکرد مقاومت و پایداری بالایی در شرایط مختلف دارند.

بیشتر بخوانید:  درباره تعلیق قرارداد

سنگ ساختمانی: سنگ آهک معمولاً برای استفاده در ساخت و ساز و معماری به بلوک و اسلب ابعاد مشخص برش داده می شود. این گیاه برای رو به سنگ ، کاشی کف ، آج پله ، آستانه پنجره و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

گرانول بام: قطعات کوچک و نازک شده‌ی سنگ آهک را می‌توان به عنوان گرانول بام ساختمان‌ها و به قصد ایجاد یک پوشش مقاوم در مساوی بارندگی و انتقال دما استفاده کرد. برای اینکار، سقف سازه را به قیر آغشته می‌کنند و سپس ورقه‌های سنگ آهک را بر روی آن قرار می‌دهند.

Flux Stone: سنگ آهک خرد شده در مراحل ذوب و سایر فرآیندهای پالایش فلز استفاده می شود. دردمای ذوب ، سنگ آهک با ناخالصی ها ترکیب می شود و می تواند به عنوان سرباره از فرایند خارج شود.

سیمان پورتلند: از ترکیب سنگ آهک، شیل، ماسه و سایر مواد در درون کوره، می‌توان پودری به دست آورد که در پس از مخلوط شدن با آب خیلی سفت و سخت می‌شود. این پودر، به سیمان پورتلند معروف می باشد.

آهک کشاورزی: کربنات کلسیم یکی از مقرون به صرفه ترین مواد سمت خنثی سازی اسید می باشد. سنگ آهک خرد شده در اندازه‌ی ماسه یا دانه‌های کوچکتر، ماده‌ی مؤثری سمت تصفیه خاک‌های اسیدی می باشد که به طور گسترده در مزارع سراسر جهان استفاده می‌شود.

سنگ آهک خوراک دام: مرغها برای تولید پوسته های زورمند تخم مرغ به کربنات کلسیم نیاز دارند ، بنابراین کربنات کلسیم به عنوان “مکمل های مرغ” اغلب به عنوان یک مکمل غذایی به آنها پیشنهاد می شود. همچنین به خوراک برخی گاوهای لبنی افزایش می شود که باید مقدار زیادی کلسیم از دست رفته هنگام شیر حیوان را جانشین کنند.

ایمنی معادن زغال سنگ: از پودر سنگ آهک در معادن زغال سنگ زیرزمینی استفاده می‌شود. استفاده از این پودر بر روی سطح زغال سنگ سبب افزایش روشنایی در فضاهای زیرزمینی می‌شود. همچنین پودر آهک جلوگیر از پراکنده شدن و پرکاری متان و دیگر گازها می‌شود. در عملکرد هوای پاک‌تر سمت نفس کشیدن و همچنین کاهش خطر انفجار گازها و ذرات معلق قابل اشتعال از فواید آن خواهد بود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …